Destinačný manažment

Základným atribútom napredovania, a to nielen v cestovnom ruchu ale aj v celej spoločnosti, je schopnosť znova sa naučiť myslieť v prospech celku ako na nevyhnutnú podmienku spoločenského aj vlastného úspechu. Táto schopnosť je základnou premisou úspechu aj v destinačnom manažmente.

Stratégiu rozvoja destinácie je možné presadiť len vtedy a do tej miery, do akej relevantní aktéri dokážu a majú vôľu vidieť destináciu ako celok, a po krokoch, ale dôsledne, pracujú na jej rozvoji ako novej jednotky. Ak región na tejto ceste preukáže dostatok vlastných vnútorných síl, potom je reálne aj jeho presadenie sa v medzinárodných marketingových a rozvojových súvislostiach.

Hlavným cieľom destinačného manažmentu je zvyšovanie príjmov z cestovného ruchu za predpokladu udržateľnosti takéhoto rozvoja. To znamená vyšší počet návštevníkov, dlhší pobyt a väčšie výdavky návštevníka počas pobytu v destinácii. Je preto potrebné uvažovať o chýbajúcich komponentoch produktu /napr. banícka tradícia + pešia a cykloturistika + kultúra + wellness/ a to tak, aby sme dosiahli čo najväčší počet prenocovaní.

V skutočnosti destinačný manažment spočíva najmä a najviac v koordinácii existujúcich aktivít v destinácii, reflektovaní na existujúce príležitosti a v aktívnom iniciovaní vzniku nových príležitostí pre vylepšenie alebo udržanie konkurenčnej výhody destinácie.

Podnikatelia v cestovnom ruchu by sa mali stať „hnacím motorom“ destinácie. Je pre nich prirodzený väčší „ťah na bránku“, sú v dennom styku s návštevníkom /lepšie mu rozumejú/ a majú na rozvoji najväčší ekonomický záujem, keďže im ide o naplnenie poslania ich existencie – profit.

Účasť samospráv spočíva na jednej strane v podpore rozvoja regiónu prostredníctvom turizmu, na druhej strane v regulovaní udržateľnosti rozvoja smerom k dlhodobému prospechu pre občanov.

Je dôležité zorientovať sa v lokálnych vzťahoch, rozličných potrebách, očakávaniach a možnostiach jednotlivých aktérov. Rovnako dôležité je počúvať sa navzájom a rešpektovať vzájomné požiadavky. Pomôže to v nadväzovaní trvalejších vzťahov spolupráce, ktorá stojí v centre manažmentu destinácie.